بیمه های اتومبیل شامل بیمه بدنه اتومبیل، بیمه نامه حوادث راننده و بیمه شخص ثالث است که خسارات وارده به اشخاص ثالث از بیمه شخص ثالث پرداخت میشود.
در بیمه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل فرد خاطی و مقصر پرداخت میشود و تفاوت آن با بیمه شخص ثالث از این جهت است.
جهاندیده با تاکید بر اینکه بیمه شخص ثالث برای رانندگان اجباری است، ادامه داد: بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است اما اگر بدنه و فنی اتومبیل راننده مقصر در سوانح دچار خسارت شود هم با این بیمهنامه تحت پوشش قرار میگیرد.
خسارتهای احتمالی دیگر هم همانند سرقت کلی ماشین و یا سرقت بخشی از لوازم اتومبیل مانند رنگ، لاستیک، درب خورو و… که قابل جدا شدن هستند هم شامل بیمه بدنه میشوند.
مدیر بیمههای اتومبیل بیمه نوین اظهار کرد: در بیمه بدنه زمانی که راننده مقصر نیست اما بیمه شخص ثالث طرف مقابل خسارت را به طور کامل جبران نمیکند هم میتوان از آن استفاده کرد. به طور مثال در تصادفی که راننده مقصر نیست اما خسارتی به میزان ۱۵ میلیون تومان به اتومبیل آن وارد میشود و از سویی بیمه شخص ثالث راننده مقصر هم تنها به میزان ۷ میلیون تومان خسارت را جبران میکند، میتوان تا سقف ۷ میلیون تومان از بیمه شخص ثالث راننده مقصر و باقی از بیمهنامه بدنه راننده دیگر استفاده کرد.
در این صورت شرکت بیمه حق بازیافت و حق جانشینی دارد که مبلغ پرداختی در این گونه سوانح را میتواند از راننده مقصر دریافت کند.
۲۵ درصد بیمهنامههای شرکت بیمه نوین مربوط به بیمه شخص ثالث و چیزی در حدود ۶ تا ۷ درصد مربوط به بیمه بدنه است که به طور کلی مجموعا ۳۱ درصد پرتفوی بیمهنامههای نوین مربوط به بیمههای اتومبیل از قبیل، شخص ثالث، بدنه، آتشسوزی و … است.
همه اطلاعات ضروری درباره بیمه شخص ثالث
بر اساس این گزارش بیمههای شخص ثالث برای جبران خسارت های مالی و بدنی وارد بر اشخاص ثالث تا سقف تعهدات مندرج در بیمهنامه در تعهد بیمهگر است و حوادثی از قبیل تصادف، سقوط، واژگونی، انفجار و آتشسوزی را شامل میشود.
در بیمه شخص ثالث خسارت مالی شامل زیان هایی است که به سبب حوادث مشمول بیمه به اشخاص ثالث وارد میشود و خسارت بدنی شامل هر نوع دیه ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو یا دیه فوت اشخاص ثالث به سبب حوادث تحت پوشش است.
در بیمههای شخص ثالث اگر خسارتی از محل بیمه نامه در مدت زمان بیمه پرداخت نشود، بیمهگر از سال دوم مشمول ۱۵ درصد تخفیف، ۳ سال عدم خسارت شامل ۲۰ درصد تخفیف، ۴ سال عدم خسارت شامل ۳۰ درصد تخفیف، ۵ سال عدم خسارت شامل ۴۰ درصد تخفیف، ۶ سال عدم خسارت شامل ۵۰ درصد تخفیف، ۷ سال عدم خسارت شامل ۶۰ درصد تخفیف و ۸ سال عدم خسارت شامل ۷۰ درصد تخفیف در حق بیمه خواهد شد.
کم و کیف بیمه بدنه
اما در بیمه بدنه، خسارت وارده به اتومبیل مورد بیمه جبران میشود، خسارتهای تحت پوشش شامل موارد زیر است:
-خسارت ناشی از برخورد خودرو به یک جسم ثابت یا متحرک،برخورد اجسام دیگر به آن، واژگونی، سقوط، خسارت وارده در حین حرکت اجزا یا محمولات مورد بیمه
-خسارتی که در اثر آتش سوزی، انفجار و یا صاعقه به خودرو وارد شود.
– درصورتی که موضوع بیمه(اتومبیل) دزدیده شود و یا در اثر عمل دزدی و یا شروع به دزدی به وسیله نقلیه خسارت وارد شود.
بیمه بدنه خطرات اضافی را نیز تحت پوشش قرار میدهد که بیمه گذار میتواند با پرداخت حق بیمه اضافی، تمام یا تعدادی از خطرهای مشروحه به بیمه نامه اصلی خود اضافه کند. این موارد شامل سرقت درجای قطعات و لوازم خودرو، هزینه ایاب ذهاب در دوره تعمیرات، شکست شیشه به تنهایی، تاثیر مواد شیمیایی، رنگ و اسید، خطرات حوادث طبیعی ( سیل، زلزله و …)، حذف ماده ۱۰ قانون بیمه (نوسان قیمت ها تا ۲۵% در خسارات جزئی)، افت قیمت خودرو بر اثر حادثه و افزایش قیمت خودرو است.
هرگاه بیمهگذار در طول یک سال مدت اعتبار بیمهنامه خسارتی از محل بیمه نامه دریافت نکند، به هنگام تجدید بیمه نامه، تخفیف عدم خسارت برای سالهای بعد را در حق بیمه خود دریافت میکند که در یک سال عدم خسارت شامل ۳۰ درصد، ۲ سال عدم خسارت شامل ۴۵ درصد تخفیف، ۳ سال عدم خسارت شامل ۵۵ درصد تخفیف، ۴ سال عدم خسارت شامل ۶۵ درصد تخفیف و ۵ سال عدم خسارت و بیشتر شامل ۷۵ درصد تخفیف خواهد بود.
یکی از امتیازهای خرید یک بیمه عمر و تامین آتیه که باعث میشود به عنوان یک سپردهگذاری در نظر گرفته شود. تعلق گرفتن سود به پولی است که بابت بیمهنامه صرف میشود. در اصل شما هر چقدر حق بیمه میپردازید شبیه آن است که پولتان را در یک سپرده بلندمدت در بانک ها سرمایهگذاری کنید، با چند تفاوت. برای خرید بیمه عمر تعیین رقم دست شماست. در حالی که برای سپردهگذاری در بانک باید یک حداقل پول را به صورت یکجا در اختیار بانک قرار دهید.
قبلا سود پرداختی در خرید بیمه زندگی ۱۵ درصد بود و چند سال هم تغییر پیدا نکرده بود اما با اصلاح قانون مربوطه این سود به ۱۸ درصد رسید و قرار است هر سال هم همراه با نرخ تورم اضافه شود. البته اگر حق بیمه را به صورت مشارکتی پرداخت کنید میتوانید این میزان سود را به ۲۶ درصد هم برسانید.
بر اساس اجازهای که بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه داده آنها میتوانند با اجرای طرح مشارکتی به خریدار بیمه این امکان را بدهند که بین ۲۰ تا ۲۶ درصد به صورت سالانه از محل خرید بیمه سود کسب کند. بیمهگذار میتواند حق بیمه را به صورت سالانه یا ماهانه پرداخت کند. هر زمان که حق بیمه به حق بیمههای پرداختی اضافه شود بلافاصله سود پرداختی هم افزایش مییابد.
هر کسی ممکن است زودتر از زمانی که انتظارش را داشت توان کار کردن را از دست بدهد. برای اینکه در این دوران هر روز منتظر مرگ نباشید و بتوانید بهتر از باقیمانده زندگیتان استفاده کنید داشتن یک بیمهنامه عمر ضروری است. بیمههای معمول و مستمریهای عایدی از آنها برای این دوران کافی نیست. یکی از مزیتهای بیمه عمر و زندگی پوشش احتیاجات این دوران است. این موضوع از ناشناختههای مربوط به این بیمهنامه است. یک تصور غلط در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه بیمه عمر و زندگی هیچ تعهدی قبل ار مرگ بیمهگذار بر عهده ندارد. کسانی که این بیمه نامه را داشته باشند، در زمان از کار افتادگی میتوانند از مستمری و خدمات درمانی این بیمهنامه استفاده کنند.
در مفاد این بیمهنامه قید شده فرد در هر سنی و پس از پرداخت هر مقدار حق بیمه اگر با تایید پزشکان از کارافتاده شده باشد شرکت بیمه تمام خدمات را بدون دریافت بقیه حق بیمه به او ارائه خواهد کرد. این بیمه عمر پس از فوت بیمهگذار هم معتبر و وارثها هم از مفاد قرارداد بهرهمند میشوند.
در حال حاضر هیچ کدام از بانکهای کشور میزان سپردهها را در پرداخت تسهیلات به مشتریانشان در نظر نمیگیرند. یعنی هیچ بانکی به خاطر اینکه کسی در آن بانک سپردهگذاری کرده حق ندارد امتیاز خاصی در زمینه پرداخت تسهیلات برای او در نظر بگیرد اما یکی از مشوقهای شرکتهای بیمه در فروش بیمه عمر و زندگی پرداخت تسهیلات ارزان است. این اجازه از طرف بیمه مرکزی به همه شرکتها داده شده است بعد از پرداخت حداقل ۵۰ درصد از کل حق بیمه به میزان ۹۰ درصد از حق بیمههای پرداختی با نرخ سود ۵ تا ۹ درصد به آنها تسهیلات بدهند.
بازپرداخت این تسهیلات میتواند ماهانه یا سالانه باشد. اگر کسانی به تسهیلات نیاز داشته باشند این امکان را دارند که همه حق بیمه را یکجا پرداخت کنند و وام بیشتری بگیرند. پس از بازپرداخت وام هم یک سال صبر کنند، میتوانند دوباره درخواست دریافت تسهیلات را ارائه کنند و باز هم تسهیلات با نرخ سود پایین دریافت کنند. البته اولویت با کسانی خواهد بود که وام نگرفتهاند. اما تمام کسانی که بالای ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت کرده باشند به صورت یکسان و بدون توجه به اینکه چه کسی چه مقدار حق بیمه داده یا از کی بیمهنامه را خریده از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.
خیلی از بیماران نگران پرداخت بدهیهایی هستند که در دوره بیماری روی دستشان مانده و میترسند که وارثانشان از عهده آن بر نیایند. کسانی که بیمه عمر دارند خیالشان از این بابت راحت است.
بر اساس مفاد قرارداد در خرید بیمهنامه عمر ، شرکت بیمه موظف است علاوه بر جبران بدهیهایی که به خاطر مخارج درمان روی دست او مانده بوده حتی مخارج کفن و دفن را هم به طور کامل بپردازد تا فشاری به خانواده او در آن شرایط وارد نشود. این بخش به کسانی که ارثی برای به جا گذاشتن ندارند کمک میکند علاوه بر راحت شدن خیالشان از مخارج مراسم عزاداری و .. با خرید بیمه عمر برای بازماندگان یک ارثیه خوب هم تا رسیدنشان به استقلال مالی به جا بگذارند.
یکی از دغدغههای مهم هر نانآور خانوادهای تامین نیازهای مالی اعضای خانوادهاش است. کسانی که مشاغل سخت دارند و در معرض تهدید جانی هستند همیشه نگران این هستند که بعد از فوتشان این امکان وجود دارد افرادی که به درآمدشان متکی بودهاند، با مشکل مالی مواجه شوند. برای اینکه خیلی فکرتان به این موضوع مشغول نباشد و بتوانید سر کار هم حواستان را بیشتر جمع کنید پیشنهاد میکنیم یک بیمه عمر و زندگی بخرید. بیمه عمر با پرداخت مستمری به افرادی که نام آنها در قرارداد ذکر شده ، موجب آسودگی خاطرتان خواهد شد.
به طور مثال زوجهای جوانی که فرزندان کوچکی دارند و یا فرزندانی که والدین از کار افتاده دارند، شامل این بند میشوند.حتی اگر کسی پدر و مادر پیری داشته باشد میتواند با پرداخت حق بیمه ناچیز اضافی آنها را هم در لیست قرار دهد. پس از فوت بیمهگذار در هر سنی و در هر مرحلهای از بیمهنامه همسر او تا آخر عمر از مستمری برخوردار است و فرزندان پسر هم تا سن ۱۸ سالگی و فرزندان دختر هم تا زمانی که ازدواج نکرده باشند از این مستمری استفاده خواهند کرد.
یکی دیگر از مزایای خرید بیمه عمر نظم دادن به پسانداز کردن است. کسانی که تحمل زیادی در پسانداز کردن ندارند و هر آن ممکن است همه آنچه را جمع کرده اند به باد دهند به خوبی میتوانند از این ویژگی بیمه عمر استفاده کنند. بهتر است این را هم بدانید که بر اساس قوانین قضایی تقسیم سرمایه بیمه عمر و مقرری کارمند متوفی تابع مقررات ارث نیست. سرمایه بیمه عمر جزو ماترک نیست و از شمول مقررات ارث خارج است.
بنابراین شما یک سرمایهگذاری انجام دادهاید که از محل پساندازهایتان به دست آمده و به عنوان یک ارثیه خوب برای وارثها حتی از پرداخت مالیات هم معاف است.ما به این قناعت رسیدهایم که خرید بیمه عمر و تامین آتیه یک سرمایهگذاری چند بعدی است و به شما هم توصیه میکنیم با این دیدگاه نگاه کنید.
منبع: بیمه عمر
یکی از امتیازهای خرید یک بیمه عمر و تامین آتیه که باعث میشود به عنوان یک سپردهگذاری در نظر گرفته شود. تعلق گرفتن سود به پولی است که بابت بیمهنامه صرف میشود. در اصل شما هر چقدر حق بیمه میپردازید شبیه آن است که پولتان را در یک سپرده بلندمدت در بانک ها سرمایهگذاری کنید، با چند تفاوت. برای خرید بیمه عمر تعیین رقم دست شماست. در حالی که برای سپردهگذاری در بانک باید یک حداقل پول را به صورت یکجا در اختیار بانک قرار دهید.
قبلا سود پرداختی در خرید بیمه زندگی ۱۵ درصد بود و چند سال هم تغییر پیدا نکرده بود اما با اصلاح قانون مربوطه این سود به ۱۸ درصد رسید و قرار است هر سال هم همراه با نرخ تورم اضافه شود. البته اگر حق بیمه را به صورت مشارکتی پرداخت کنید میتوانید این میزان سود را به ۲۶ درصد هم برسانید.
بر اساس اجازهای که بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه داده آنها میتوانند با اجرای طرح مشارکتی به خریدار بیمه این امکان را بدهند که بین ۲۰ تا ۲۶ درصد به صورت سالانه از محل خرید بیمه سود کسب کند. بیمهگذار میتواند حق بیمه را به صورت سالانه یا ماهانه پرداخت کند. هر زمان که حق بیمه به حق بیمههای پرداختی اضافه شود بلافاصله سود پرداختی هم افزایش مییابد.
هر کسی ممکن است زودتر از زمانی که انتظارش را داشت توان کار کردن را از دست بدهد. برای اینکه در این دوران هر روز منتظر مرگ نباشید و بتوانید بهتر از باقیمانده زندگیتان استفاده کنید داشتن یک بیمهنامه عمر ضروری است. بیمههای معمول و مستمریهای عایدی از آنها برای این دوران کافی نیست. یکی از مزیتهای بیمه عمر و زندگی پوشش احتیاجات این دوران است. این موضوع از ناشناختههای مربوط به این بیمهنامه است. یک تصور غلط در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه بیمه عمر و زندگی هیچ تعهدی قبل ار مرگ بیمهگذار بر عهده ندارد. کسانی که این بیمه نامه را داشته باشند، در زمان از کار افتادگی میتوانند از مستمری و خدمات درمانی این بیمهنامه استفاده کنند.
در مفاد این بیمهنامه قید شده فرد در هر سنی و پس از پرداخت هر مقدار حق بیمه اگر با تایید پزشکان از کارافتاده شده باشد شرکت بیمه تمام خدمات را بدون دریافت بقیه حق بیمه به او ارائه خواهد کرد. این بیمه عمر پس از فوت بیمهگذار هم معتبر و وارثها هم از مفاد قرارداد بهرهمند میشوند.
در حال حاضر هیچ کدام از بانکهای کشور میزان سپردهها را در پرداخت تسهیلات به مشتریانشان در نظر نمیگیرند. یعنی هیچ بانکی به خاطر اینکه کسی در آن بانک سپردهگذاری کرده حق ندارد امتیاز خاصی در زمینه پرداخت تسهیلات برای او در نظر بگیرد اما یکی از مشوقهای شرکتهای بیمه در فروش بیمه عمر و زندگی پرداخت تسهیلات ارزان است. این اجازه از طرف بیمه مرکزی به همه شرکتها داده شده است بعد از پرداخت حداقل ۵۰ درصد از کل حق بیمه به میزان ۹۰ درصد از حق بیمههای پرداختی با نرخ سود ۵ تا ۹ درصد به آنها تسهیلات بدهند.
بازپرداخت این تسهیلات میتواند ماهانه یا سالانه باشد. اگر کسانی به تسهیلات نیاز داشته باشند این امکان را دارند که همه حق بیمه را یکجا پرداخت کنند و وام بیشتری بگیرند. پس از بازپرداخت وام هم یک سال صبر کنند، میتوانند دوباره درخواست دریافت تسهیلات را ارائه کنند و باز هم تسهیلات با نرخ سود پایین دریافت کنند. البته اولویت با کسانی خواهد بود که وام نگرفتهاند. اما تمام کسانی که بالای ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت کرده باشند به صورت یکسان و بدون توجه به اینکه چه کسی چه مقدار حق بیمه داده یا از کی بیمهنامه را خریده از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.
خیلی از بیماران نگران پرداخت بدهیهایی هستند که در دوره بیماری روی دستشان مانده و میترسند که وارثانشان از عهده آن بر نیایند. کسانی که بیمه عمر دارند خیالشان از این بابت راحت است.
بر اساس مفاد قرارداد در خرید بیمهنامه عمر ، شرکت بیمه موظف است علاوه بر جبران بدهیهایی که به خاطر مخارج درمان روی دست او مانده بوده حتی مخارج کفن و دفن را هم به طور کامل بپردازد تا فشاری به خانواده او در آن شرایط وارد نشود. این بخش به کسانی که ارثی برای به جا گذاشتن ندارند کمک میکند علاوه بر راحت شدن خیالشان از مخارج مراسم عزاداری و .. با خرید بیمه عمر برای بازماندگان یک ارثیه خوب هم تا رسیدنشان به استقلال مالی به جا بگذارند.
یکی از دغدغههای مهم هر نانآور خانوادهای تامین نیازهای مالی اعضای خانوادهاش است. کسانی که مشاغل سخت دارند و در معرض تهدید جانی هستند همیشه نگران این هستند که بعد از فوتشان این امکان وجود دارد افرادی که به درآمدشان متکی بودهاند، با مشکل مالی مواجه شوند. برای اینکه خیلی فکرتان به این موضوع مشغول نباشد و بتوانید سر کار هم حواستان را بیشتر جمع کنید پیشنهاد میکنیم یک بیمه عمر و زندگی بخرید. بیمه عمر با پرداخت مستمری به افرادی که نام آنها در قرارداد ذکر شده ، موجب آسودگی خاطرتان خواهد شد.
به طور مثال زوجهای جوانی که فرزندان کوچکی دارند و یا فرزندانی که والدین از کار افتاده دارند، شامل این بند میشوند.حتی اگر کسی پدر و مادر پیری داشته باشد میتواند با پرداخت حق بیمه ناچیز اضافی آنها را هم در لیست قرار دهد. پس از فوت بیمهگذار در هر سنی و در هر مرحلهای از بیمهنامه همسر او تا آخر عمر از مستمری برخوردار است و فرزندان پسر هم تا سن ۱۸ سالگی و فرزندان دختر هم تا زمانی که ازدواج نکرده باشند از این مستمری استفاده خواهند کرد.
یکی دیگر از مزایای خرید بیمه عمر نظم دادن به پسانداز کردن است. کسانی که تحمل زیادی در پسانداز کردن ندارند و هر آن ممکن است همه آنچه را جمع کرده اند به باد دهند به خوبی میتوانند از این ویژگی بیمه عمر استفاده کنند. بهتر است این را هم بدانید که بر اساس قوانین قضایی تقسیم سرمایه بیمه عمر و مقرری کارمند متوفی تابع مقررات ارث نیست. سرمایه بیمه عمر جزو ماترک نیست و از شمول مقررات ارث خارج است.
بنابراین شما یک سرمایهگذاری انجام دادهاید که از محل پساندازهایتان به دست آمده و به عنوان یک ارثیه خوب برای وارثها حتی از پرداخت مالیات هم معاف است.ما به این قناعت رسیدهایم که خرید بیمه عمر و تامین آتیه یک سرمایهگذاری چند بعدی است و به شما هم توصیه میکنیم با این دیدگاه نگاه کنید.
منبع: بیمه عمر
«بیمهگر در چارچوب مقررات مصوب شورایعالی بیمه تعهد میکند خسارتهای وارده به وسیله نقلیه بیمه شده ناشی از حوادث مختلف را مانند سرقت، آتشسوزی، نفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و بهطور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه شده جبران کند.»
این تعریف کلی بیمه بدنه خودرو است؛ اما شرکتهای بیمه مواردی چون : خسارت اتومبیل به علت جنگ، شورش، اعتصاب یا تهاجم - خسارت مستقیم و غیرمستقیم اتومبیل به علت انفجار - خسارت عمدی بیمهگذار، ذینفع یا راننده به اتومبیل - خسارت اتومبیل حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی، مگر اینکه گریزنده، متصرف غیرقانونی اتومبیل باشد - خسارت اتومبیل را در حادثهای که طبق گزارش مقامات ذیصلاح، به علت مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر یا روانگردان توسط راننده پدید آمده باشد بیمه نمیکنند.
در عین حال دو عامل تعیینکننده حق بیمه در «بیمه بدنه خودرو » عبارتاند از: «ارزش اتومبیل» و «نرخ حق بیمه». ارزش اتومبیل را خریدار بیمه اعلام میکند و نرخ حق بیمه انواع اتومبیل در «آییننامه تعرفه بیمه بدنه اتومبیل» تعیین شده است. پس از آزادسازی و حذف این تعرفه، بیمهگران براساس نرخهای مقایسهای آن را تعیین میکنند. هرچند انگیزه اصلی بیمه گذاران از خرید بیمه بدنه اتومبیل، جبران خسارات است، اما دارندگان اتومبیل باید بدانند بیمهنامه بدنه باید متناسب با ارزش آن باشد و با توجه به افزایش قیمت خودرو در بازار نسبت به افزایش سرمایه بیمه شده اقدام کنند، زیرا یک اصل بیمهای متذکر میشود: «اگر ارزش بیمه شده اتومبیل کمتر از ارزش واقعی آن در روز وقوع حادثه باشد، خسارت وارده برمبنای نسبت این دو ارزش به یکدیگر یا بر مبنای «قاعده نسبی مبلغ بیمه» محاسبه و پرداخت میشود. برای مثال، فرض کنید که هنگام وقوع خسارت، ارزش واقعی اتومبیل در بازار۵۰ میلیون تومان باشد و این اتومبیل به ارزش ۳۰ میلیون تومان بیمه شده باشد، اگر خسارت وارد شده، پس از کم کردن سهم بیمهگذار از خسارت (فرانشیز)، ۱۰میلیون تومان تعیین شود، خسارت قابل پرداخت به روش زیر محاسبه میشود: ۱۰ (خسارت تعیین شده) ۳۰ (ارزش بیمهشده اتومبیل)، ۵۰ (ارزش واقعی اتومبیل) قیمت قطعات بارها اتفاق افتاده که بیمهگذاران از نحوه محاسبه قطعات اضافی روی خودرو و میزان خسارت پرداختی ناراضی بودهاند. این موارد بیشتر شامل سیستمهای صوتی و تایر خودرو میشود که بیمهگر بسیار کمتر از ارزش واقعی آن میپردازد. البته دلیل آن این است که حق بیمه براساس نرخ واقعی خودرو و ارزش قطعات آن پرداخت نشده و سقف تعهد بیمهگر محدود است. برای جبران خسارت قطعات طبق ارزش واقعی آنان باید در زمان پرداخت حق بیمه این موضوع را در نظر گرفت. همچنین این خسارت برای یک بار پرداخت میشود و بیمهگذار موظف است پس از دریافت خسارت خرید قطعه زیاندیده، به بیمهگر مراجعه و مازاد حق بیمه را برای خسارت بعدی پرداخت کند.
تخفیف بیمه بدنه خودرو
یکی از مزایای بیمه بدنه در مقایسه با دیگر انواع بیمه اموال این است که در موارد بیشتری امکان تخفیف در حق بیمه وجود دارد. برای مثال، یکی از این موارد تخفیف به خاطر نداشتن خسارت است. این تخفیف برای سال اول ۲۵، سال دوم ۳۵، سال سوم ۴۵ و سال چهارم به بعد ۶۰ درصد است. درعین حال فرانشیز یا سهم بیمهگذار در جبران خسارت برای بار اول ۱۰، بار دوم ۲۰ و بار سوم ۳۰ درصد است که در تصادف چهارم، بیمهنامه باطل خواهد شد.
انتقال بیمه بدنه خودرو
«آیا بیمه بدنه خودرو قابلیت انتقال دارد؟» این پرسش بسیاری از دارندگان خودرو است، به ویژه افرادی که با احتیاط بیشتری رانندگی میکنند، زیرا بیمه بدنه براساس نحوه رانندگی دارنده خودرو صادر میشود و قابلیت انتقال به راننده دیگر را ندارد. در واقع فروشنده خودرو میتواند بیمه بدنه خودرو خود را با تمامی تخفیفاتی که دارد به خودرو تازهای که میخرد، منتقل کند و خریدار جدید خودرو فروخته شده باید بیمه بدنه خودرو را از اول برای خود خریداری کند. همچنین اگر بیمهگذار پس از فروش اتومبیل خود مایل به انتقال بیمهنامه بدنه آن به اتومبیل جدید باشد، در این صورت، شرکت بیمه پس از کم کردن حق بیمه بدنه اتومبیل اول بابت مدت بیمه منقضی شده، مبلغ باقیمانده را از حق بیمه محاسبه شده برای اتومبیل دوم کسر خواهد کرد. در حالت دیگر اگر او خواستار فسخ بیمه بدنه اتومبیل اول شود، مبلغ باقیمانده بابت بقیه مدت در بیمهنامه را دریافت میکند. در این حالت، شرکت بیمه حق بیمه بابت مدت بیمه منقضی شده را با نرخ حق بیمه در بیمه کوتاهمدت محاسبه خواهد کرد. توجه داشته باشید که این نقل و انتقال باید ظرف ۲۴ ساعت پس از فروش خودرو صورت گیرد. این درحالی است که نوع استفاده اتومبیل برتعیین حق بیمه بدنه تاثیر دارد، به طوری که اتومبیل سواری کرایه و تاکسی تا میزان ۱۵۰ درصد و اتومبیل مخصوص آژانس، آموزش رانندگی و کرایه خطی به میزان ۱۰۰درصد بیش از اتومبیل سواری مشابه که استفاده شخصی دارد، حق بیمه میپردازند.
نکته آخر بیمه بدنه خودرو
در پی توافق پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی، سقف پرداخت خسارت تصادفات بدون کروکی در بیمه شخص ثالث به بیش از ۳ میلیون تومان رسیده است، اما این سقف در بیمه بدنه حدود یک سوم این میزان است. بنابراین مقصر حادثه پس از پرداخت خسارت به شخص زیاندیده، نمیتواند بدون کروکی تا کل خسارت وارده به اتومبیل خود اقدام کند و میبایست کروکی داشته باشد. این موضوعی است که بسیاری از افراد نمیدانند و پس از مراجعه به بیمهگر خود، متوجه میشوند. هرچند تصمیم پرداخت خسارت بدون کروکی به منظور تسهیل کارها و جلوگیری از ایجاد ترافیک گرفته شد، اما دارندگان بیمه بدنه خودرو بدون کروکی تصادف نمیتوانند تا سقف تعهد بیمهنامه خود از شرکت بیمه خسارت بگیرند. بگو مگوهای بیمهای با تمام این احوال، بسیار پیش میآید که مراجعان به واحدهای پرداخت خسارت و کارشناسان بیمه است وارد مجادلههایی شدهاند که بیشتر آنها ناشی از کماطلاعی از قوانین است. به این یک مورد توجه کنید؛ این مورد در یک نمایندگی بیمه دیده شده و خبرنگار دنیایاقتصاد در مورد آن مینویسد: خانمی به کارشناس میگوید: چرا به ماشین من خسارت کامل تعلق نمیگیرد؟ بیمهنامه این ماشین کامل است و شما موظف هستید هر چه زودتر کل خسارت را پرداخت کنید. کارشناس پاسخ میدهد: ماشین شما وقتی تصادف کرده، شخص دیگری راننده آن بوده و طبق مقررات، شما نمیتوانید از کل خسارت کارشناسی شده استفاده کنید. خانم میگوید: چرا؟ راننده پسر من بوده و حق داشتم ماشینم را در اختیار فرزندم قرار بدهم، شما هم باید خسارت را پرداخت کنید. کارشناس پاسخی نمیدهد.
خبرنگار دنیایاقتصاد از خانمی که با کارشناس بیمه به بگومگو پرداخته و حالا هم عصبانی است، جریان را میپرسد. او پاسخ میدهد: پول خرید بیمهنامه را از هر جایی که باشد جور میکنیم، اما موقع خسارت گرفتن باید التماس کنیم. او ادامه میدهد: پسرم تازه گواهینامه گرفته و روز گذشته از من خواست تا خودرو را در اختیارش بگذارم، رفت بیرون و بعد از چند ساعت تماس گرفت که تصادف کرده، وقتی خیالم راحت شد تلفات جانی در میان نیست، گفتم نگران نباش ماشین بیمهنامه دارد، اما امروز که مراجعه کردیم، شرکت از پرداخت کل خسارت طفره میرود و میگوید باید ۱۰درصد کسر شود.
خبرنگار دنیایاقتصاد از او میپرسد: آیا شما مواردی را که پشت بیمه بدنه خودرو آمده است مطالعه کردهاید؟ میدانید اگر چند نفر از یک خودرو استفاده کنند، باید به ازای هر نفر اضافه مبلغ ۱۰ درصد حق بیمه بیشتر پرداخت کنند وگرنه در زمان پرداخت خسارت ۱۰ درصد از مبلغ کسر میشود؟ او پاسخ میدهد که اصلا فرصت نکردم بیمه نامه را مطالعه کنم، پس چارهای نیست باید نظر کارشناس را قبول کنم.
بیمهگذار دیگری به کارشناس بیمه میگوید: ماشین من این همه خسارت دیده، چرا فقط ۴۰۰ هزار تومان خسارت تعیین کردی؟ من با این پول میتونم ماشین را تعمیر کنم؟ کارشناس بیمه پاسخ میدهد: اگر فکر میکنید چنین چیزی امکان ندارد، خودرو را تحویل دهید، ما خودمان درست میکنیم و سالم به شما تحویل میدهیم. بیمهگذار قبول نمیکند و خواهان افزایش میزان خسارت است. کارشناس میگوید: ماشین شما خسارت دیده و از نظر من ۴۰۰هزار تومان بیشتر هزینه ندارد. بیمهگذار معتقد است که طبق گفته تعمیرکار، خودرو ۷۰۰ هزار تومان خرج دارد. اما کارشناس میگوید: اگر من کارشناسم، یقین دارم که ۴۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه ندارد.
یک آقای جوان دیگر به کارشناس بیمه با دلخوری میگوید: ضبط ماشین من CD میخورد، گران بود، همه چیز هم که کامل است، گزارش کلانتری هم که هست، چرا پولش را نمیدهید؟
کارشناس بیمه میگوید: قبول دارم که شما خسارت دیدهاید و ضبط هم گران بوده، اما بیمه بدنه ماشین شما پوشش سرقت در جا را ندارد؛ در صورتی که شما حق بیمه این ریسک را نپرداختهاید، نمیتوانیم خسارت به شما بدهیم. از مراجعه کننده دیگری در کنار یک سمند تصادفی ایستاده بود و با تاسف به آن نگاه میکرد، دلیل ناراحتیاش را میپرسم. میگوید که یک ماه است این خودرو را خریده، تصادف کرده و وقتی برای گرفتن خسارت آمده میگویند نمیتواند از بیمهنامه بدنه استفاده کند. چون بیمه بدنه قابل انتقال به غیر نیست، کارشناس میگوید بعد از اینکه خودرو خریده شده، باید برای بیمه بدنه آن اقدام میشد. دو مشتری دیگر معترضاند که چرا وقتی میگویند بدون کروکی میتوانید خسارت بگیرید این اتفاق نمیافتد؟ پلیس صحنه تصادف را به هم میزند و میگوید بروید خسارت بگیرید از بیمه. اینجا هم میآییم میگویند که کل خسارت را نمیتوانند پرداخت کنند. از کارشناس دلیلش را میپرسم. کارشناس میگوید: سقف خسارت بدون کروکی در بیمه بدنه محدود است؛ خسارت این آقا هم نزدیک دو میلیون تومان است و ما نمیتوانیم کل آن را بپردازیم. بیشتر بگو مگوهایی از این دست به دلیل اطلاعات ناکافی از بیمه نامهها رخ میدهد و به جز موارد خاص با توضیح کوتاهی حل میشود، البته اینکه چرا این توضیح روز خرید بیمهنامه داده نمیشود، راهکاری میخواهد که باید شرکتهای بیمه آن را پیدا کنند.
منبع: بیمه بدنه خودرو
«بیمهگر در چارچوب مقررات مصوب شورایعالی بیمه تعهد میکند خسارتهای وارده به وسیله نقلیه بیمه شده ناشی از حوادث مختلف را مانند سرقت، آتشسوزی، نفجار، تصادف، سقوط، واژگونی و بهطور کلی برخورد اتومبیل به هر جسم ثابت یا متحرک یا برخورد جسم دیگری با اتومبیل بیمه شده جبران کند.»
این تعریف کلی بیمه بدنه خودرو است؛ اما شرکتهای بیمه مواردی چون : خسارت اتومبیل به علت جنگ، شورش، اعتصاب یا تهاجم - خسارت مستقیم و غیرمستقیم اتومبیل به علت انفجار - خسارت عمدی بیمهگذار، ذینفع یا راننده به اتومبیل - خسارت اتومبیل حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی، مگر اینکه گریزنده، متصرف غیرقانونی اتومبیل باشد - خسارت اتومبیل را در حادثهای که طبق گزارش مقامات ذیصلاح، به علت مصرف مشروبات الکلی و استعمال مواد مخدر یا روانگردان توسط راننده پدید آمده باشد بیمه نمیکنند.
در عین حال دو عامل تعیینکننده حق بیمه در «بیمه بدنه خودرو » عبارتاند از: «ارزش اتومبیل» و «نرخ حق بیمه». ارزش اتومبیل را خریدار بیمه اعلام میکند و نرخ حق بیمه انواع اتومبیل در «آییننامه تعرفه بیمه بدنه اتومبیل» تعیین شده است. پس از آزادسازی و حذف این تعرفه، بیمهگران براساس نرخهای مقایسهای آن را تعیین میکنند. هرچند انگیزه اصلی بیمه گذاران از خرید بیمه بدنه اتومبیل، جبران خسارات است، اما دارندگان اتومبیل باید بدانند بیمهنامه بدنه باید متناسب با ارزش آن باشد و با توجه به افزایش قیمت خودرو در بازار نسبت به افزایش سرمایه بیمه شده اقدام کنند، زیرا یک اصل بیمهای متذکر میشود: «اگر ارزش بیمه شده اتومبیل کمتر از ارزش واقعی آن در روز وقوع حادثه باشد، خسارت وارده برمبنای نسبت این دو ارزش به یکدیگر یا بر مبنای «قاعده نسبی مبلغ بیمه» محاسبه و پرداخت میشود. برای مثال، فرض کنید که هنگام وقوع خسارت، ارزش واقعی اتومبیل در بازار۵۰ میلیون تومان باشد و این اتومبیل به ارزش ۳۰ میلیون تومان بیمه شده باشد، اگر خسارت وارد شده، پس از کم کردن سهم بیمهگذار از خسارت (فرانشیز)، ۱۰میلیون تومان تعیین شود، خسارت قابل پرداخت به روش زیر محاسبه میشود: ۱۰ (خسارت تعیین شده) ۳۰ (ارزش بیمهشده اتومبیل)، ۵۰ (ارزش واقعی اتومبیل) قیمت قطعات بارها اتفاق افتاده که بیمهگذاران از نحوه محاسبه قطعات اضافی روی خودرو و میزان خسارت پرداختی ناراضی بودهاند. این موارد بیشتر شامل سیستمهای صوتی و تایر خودرو میشود که بیمهگر بسیار کمتر از ارزش واقعی آن میپردازد. البته دلیل آن این است که حق بیمه براساس نرخ واقعی خودرو و ارزش قطعات آن پرداخت نشده و سقف تعهد بیمهگر محدود است. برای جبران خسارت قطعات طبق ارزش واقعی آنان باید در زمان پرداخت حق بیمه این موضوع را در نظر گرفت. همچنین این خسارت برای یک بار پرداخت میشود و بیمهگذار موظف است پس از دریافت خسارت خرید قطعه زیاندیده، به بیمهگر مراجعه و مازاد حق بیمه را برای خسارت بعدی پرداخت کند.
تخفیف بیمه بدنه خودرو
یکی از مزایای بیمه بدنه در مقایسه با دیگر انواع بیمه اموال این است که در موارد بیشتری امکان تخفیف در حق بیمه وجود دارد. برای مثال، یکی از این موارد تخفیف به خاطر نداشتن خسارت است. این تخفیف برای سال اول ۲۵، سال دوم ۳۵، سال سوم ۴۵ و سال چهارم به بعد ۶۰ درصد است. درعین حال فرانشیز یا سهم بیمهگذار در جبران خسارت برای بار اول ۱۰، بار دوم ۲۰ و بار سوم ۳۰ درصد است که در تصادف چهارم، بیمهنامه باطل خواهد شد.
انتقال بیمه بدنه خودرو
«آیا بیمه بدنه خودرو قابلیت انتقال دارد؟» این پرسش بسیاری از دارندگان خودرو است، به ویژه افرادی که با احتیاط بیشتری رانندگی میکنند، زیرا بیمه بدنه براساس نحوه رانندگی دارنده خودرو صادر میشود و قابلیت انتقال به راننده دیگر را ندارد. در واقع فروشنده خودرو میتواند بیمه بدنه خودرو خود را با تمامی تخفیفاتی که دارد به خودرو تازهای که میخرد، منتقل کند و خریدار جدید خودرو فروخته شده باید بیمه بدنه خودرو را از اول برای خود خریداری کند. همچنین اگر بیمهگذار پس از فروش اتومبیل خود مایل به انتقال بیمهنامه بدنه آن به اتومبیل جدید باشد، در این صورت، شرکت بیمه پس از کم کردن حق بیمه بدنه اتومبیل اول بابت مدت بیمه منقضی شده، مبلغ باقیمانده را از حق بیمه محاسبه شده برای اتومبیل دوم کسر خواهد کرد. در حالت دیگر اگر او خواستار فسخ بیمه بدنه اتومبیل اول شود، مبلغ باقیمانده بابت بقیه مدت در بیمهنامه را دریافت میکند. در این حالت، شرکت بیمه حق بیمه بابت مدت بیمه منقضی شده را با نرخ حق بیمه در بیمه کوتاهمدت محاسبه خواهد کرد. توجه داشته باشید که این نقل و انتقال باید ظرف ۲۴ ساعت پس از فروش خودرو صورت گیرد. این درحالی است که نوع استفاده اتومبیل برتعیین حق بیمه بدنه تاثیر دارد، به طوری که اتومبیل سواری کرایه و تاکسی تا میزان ۱۵۰ درصد و اتومبیل مخصوص آژانس، آموزش رانندگی و کرایه خطی به میزان ۱۰۰درصد بیش از اتومبیل سواری مشابه که استفاده شخصی دارد، حق بیمه میپردازند.
نکته آخر بیمه بدنه خودرو
در پی توافق پلیس راهنمایی و رانندگی و بیمه مرکزی، سقف پرداخت خسارت تصادفات بدون کروکی در بیمه شخص ثالث به بیش از ۳ میلیون تومان رسیده است، اما این سقف در بیمه بدنه حدود یک سوم این میزان است. بنابراین مقصر حادثه پس از پرداخت خسارت به شخص زیاندیده، نمیتواند بدون کروکی تا کل خسارت وارده به اتومبیل خود اقدام کند و میبایست کروکی داشته باشد. این موضوعی است که بسیاری از افراد نمیدانند و پس از مراجعه به بیمهگر خود، متوجه میشوند. هرچند تصمیم پرداخت خسارت بدون کروکی به منظور تسهیل کارها و جلوگیری از ایجاد ترافیک گرفته شد، اما دارندگان بیمه بدنه خودرو بدون کروکی تصادف نمیتوانند تا سقف تعهد بیمهنامه خود از شرکت بیمه خسارت بگیرند. بگو مگوهای بیمهای با تمام این احوال، بسیار پیش میآید که مراجعان به واحدهای پرداخت خسارت و کارشناسان بیمه است وارد مجادلههایی شدهاند که بیشتر آنها ناشی از کماطلاعی از قوانین است. به این یک مورد توجه کنید؛ این مورد در یک نمایندگی بیمه دیده شده و خبرنگار دنیایاقتصاد در مورد آن مینویسد: خانمی به کارشناس میگوید: چرا به ماشین من خسارت کامل تعلق نمیگیرد؟ بیمهنامه این ماشین کامل است و شما موظف هستید هر چه زودتر کل خسارت را پرداخت کنید. کارشناس پاسخ میدهد: ماشین شما وقتی تصادف کرده، شخص دیگری راننده آن بوده و طبق مقررات، شما نمیتوانید از کل خسارت کارشناسی شده استفاده کنید. خانم میگوید: چرا؟ راننده پسر من بوده و حق داشتم ماشینم را در اختیار فرزندم قرار بدهم، شما هم باید خسارت را پرداخت کنید. کارشناس پاسخی نمیدهد.
خبرنگار دنیایاقتصاد از خانمی که با کارشناس بیمه به بگومگو پرداخته و حالا هم عصبانی است، جریان را میپرسد. او پاسخ میدهد: پول خرید بیمهنامه را از هر جایی که باشد جور میکنیم، اما موقع خسارت گرفتن باید التماس کنیم. او ادامه میدهد: پسرم تازه گواهینامه گرفته و روز گذشته از من خواست تا خودرو را در اختیارش بگذارم، رفت بیرون و بعد از چند ساعت تماس گرفت که تصادف کرده، وقتی خیالم راحت شد تلفات جانی در میان نیست، گفتم نگران نباش ماشین بیمهنامه دارد، اما امروز که مراجعه کردیم، شرکت از پرداخت کل خسارت طفره میرود و میگوید باید ۱۰درصد کسر شود.
خبرنگار دنیایاقتصاد از او میپرسد: آیا شما مواردی را که پشت بیمه بدنه خودرو آمده است مطالعه کردهاید؟ میدانید اگر چند نفر از یک خودرو استفاده کنند، باید به ازای هر نفر اضافه مبلغ ۱۰ درصد حق بیمه بیشتر پرداخت کنند وگرنه در زمان پرداخت خسارت ۱۰ درصد از مبلغ کسر میشود؟ او پاسخ میدهد که اصلا فرصت نکردم بیمه نامه را مطالعه کنم، پس چارهای نیست باید نظر کارشناس را قبول کنم.
بیمهگذار دیگری به کارشناس بیمه میگوید: ماشین من این همه خسارت دیده، چرا فقط ۴۰۰ هزار تومان خسارت تعیین کردی؟ من با این پول میتونم ماشین را تعمیر کنم؟ کارشناس بیمه پاسخ میدهد: اگر فکر میکنید چنین چیزی امکان ندارد، خودرو را تحویل دهید، ما خودمان درست میکنیم و سالم به شما تحویل میدهیم. بیمهگذار قبول نمیکند و خواهان افزایش میزان خسارت است. کارشناس میگوید: ماشین شما خسارت دیده و از نظر من ۴۰۰هزار تومان بیشتر هزینه ندارد. بیمهگذار معتقد است که طبق گفته تعمیرکار، خودرو ۷۰۰ هزار تومان خرج دارد. اما کارشناس میگوید: اگر من کارشناسم، یقین دارم که ۴۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه ندارد.
یک آقای جوان دیگر به کارشناس بیمه با دلخوری میگوید: ضبط ماشین من CD میخورد، گران بود، همه چیز هم که کامل است، گزارش کلانتری هم که هست، چرا پولش را نمیدهید؟
کارشناس بیمه میگوید: قبول دارم که شما خسارت دیدهاید و ضبط هم گران بوده، اما بیمه بدنه ماشین شما پوشش سرقت در جا را ندارد؛ در صورتی که شما حق بیمه این ریسک را نپرداختهاید، نمیتوانیم خسارت به شما بدهیم. از مراجعه کننده دیگری در کنار یک سمند تصادفی ایستاده بود و با تاسف به آن نگاه میکرد، دلیل ناراحتیاش را میپرسم. میگوید که یک ماه است این خودرو را خریده، تصادف کرده و وقتی برای گرفتن خسارت آمده میگویند نمیتواند از بیمهنامه بدنه استفاده کند. چون بیمه بدنه قابل انتقال به غیر نیست، کارشناس میگوید بعد از اینکه خودرو خریده شده، باید برای بیمه بدنه آن اقدام میشد. دو مشتری دیگر معترضاند که چرا وقتی میگویند بدون کروکی میتوانید خسارت بگیرید این اتفاق نمیافتد؟ پلیس صحنه تصادف را به هم میزند و میگوید بروید خسارت بگیرید از بیمه. اینجا هم میآییم میگویند که کل خسارت را نمیتوانند پرداخت کنند. از کارشناس دلیلش را میپرسم. کارشناس میگوید: سقف خسارت بدون کروکی در بیمه بدنه محدود است؛ خسارت این آقا هم نزدیک دو میلیون تومان است و ما نمیتوانیم کل آن را بپردازیم. بیشتر بگو مگوهایی از این دست به دلیل اطلاعات ناکافی از بیمه نامهها رخ میدهد و به جز موارد خاص با توضیح کوتاهی حل میشود، البته اینکه چرا این توضیح روز خرید بیمهنامه داده نمیشود، راهکاری میخواهد که باید شرکتهای بیمه آن را پیدا کنند.
منبع: بیمه بدنه خودرو