در زندگی روزمره حتی برای مناسبتی به سادگی بیا با هم یک قهوه بخوریم ، به طور خودکار نقش های مهمان و میزبان را برعهده می گیریم.که هر یک از این مسیولیت ها از توقعات خاص خود برخوردارند.ما ایرانی ها آداب معاشرت در مهمانی ها را از دوران کودکی یاد گرفته ایماین که چطور کاری کنیم که مهمانمان احساس راحتی کند و وقتی مهمان هستیم چطور رفتار کنیم.
میزبان خوب و آداب معاشرت در مهمانی ها
میزبان خوب بودن یک هنر است
آداب معاشرت در مهمانی ها: میزبان خوبی بودن کار سختی نیست، فقط به برنامه ریزی ، تمرین و کمی مهارت درانجام دادن چند کار به طور همزمان نیاز دارد.
مهم ترین مسأله آداب معاشرت در مهمانی ها این است که کاری کنید مهمان ها هم احساس کنند مورد استقبال شما قرار دارند و هم احساس راحتی کنند.
صمیمیت ،مهمان نوازی ،محبت ،جذابیت و بزرگواری، به همراه کارهایی که در عمل باید انجام شود.مانند برنامه ریزی مناسب ، تهییه ی فهرست مهمان ها، ارسال دعوت نامه یا دعوت کردن مهمانان ، تدارک غذا ونوشیدنی ،چیدن میز، استقبال از مهمان ها و معرفی آن ها به یکدیگر در صورت نیاز، کمک به جریان گفت و گوها و رسیدگی به راحتی مهمان ها.
آداب معاشرت در مهمانی ها، مهمان های جور وهماهنگ با یکدیگر را دعوت کنید:
این مهم ترین اصل در دعوت کردن مهمان است.
طوری دعوت کنید که همه چیز مشخص باشد:
طوری مهمانتان را دعوت کنید, که بداند منتظر چه چیزی باشد.
برای دعوت کردن گروه های کوچک یا مناسبت های خودمانی می توانید از تلفن استفاده کنید ،ولی برای دعوت کردن مهمانان بیشتر یا رسمی تر ، استفاده از دعوت نامه های چاپی می تواند براهمیت مناسبت بیفزاید.
در هر صورت مهمانان شما باید بدانند به چه مناسبتی، به کجا ، چه زمانی و به چه دلیلی دعوت شده اند.
همچنین مهمانان باید بدانند چه نوع لباسی بپوشند وچه چیزی با خود بیاورند.
مقاله مرتبط:40 نکته در مورد آداب معاشرت با خانم ها
اگر مهمانی شما در مکان خاصی برگزار می شود تا جایی که می توانید قبل از ورود مهمانان حاضر باشید.
وسایل پذیرایی را آماده کنید و حداقل پانزده دقیقه قبل از ورود مهمانان لباس بپوشید.
به مهمانان نگویید لباس خودمانی بپوشند و بعد خودتان لباس رسمی به تن کنید.
جاهایی را که احتمال دارد مهمانان سری به آن بزنند کنترل کنید.
برای مثال ،توالت را چک کنید و ببینید آیا دستمال توالت،بوگیر، صابون وحوله ی تمیز وجود دارد یا نه.
حال و هوای شما تعیین کننده ی حال و هوای مهمانی تان است.
چند دقیقه قبل از رسیدن مهمان ها را صرف آرام کردن خود کنید وهر اتفاقی هم که افتاد هرگز اجازه ندهید مهمانانتان فکر کنند شما کلافه و ناراحت هستید.
این حالت شما اضطراب و ناراحتی را به آن ها هم منتقل می کند.
مقاله مرتبط:نحوه آداب معاشرت با اطرافیان
مهم ترین وظیفه ی یک میزبان خوب این است که کاری کند مهمان احساس راحتی کند و احساس کند مورد استقبال قرار گرفته است.
با اشتیاق با آن ها سلام و علیک کنید.
اگر با همسرتان از مهمانان پذیرایی می کنید وجود تنها یکی از شما جلوی در برای استقبال از مهمانان کافی است.
با همه ی مهمانان خوش و بش کنید.
تازه واردان را معرفی کنید وآن قدر نزدشان بمانید تا سر صحبت را با کسی باز کنند.
اگر یکی از مهمان ها کسی را نمی شناسد از یکی از دوستانتان بخواهید معارفه را انجام دهد ومراقب باشید تنها نماند.
این وظیفه ی شماست که مهمانان را سر میز یا سفره ی غذا دعوت کنید.
به مهمانانتان نشان دهید چقدر از اینکه زمانی را در کنار آن ها سپری کردید خوشحال هستید.
از آنها نه تنها به خاطر آمدنشان بلکه به خاطر هدایا یا کمکی که در تهییه ی غذا و…به شماکرده اند تشکر وقدردانی کنید.
مقاله مرتبط:چگونه شخصیتی اجتماعی داشته باشیم؟
در مهمانی ریختن نوشیدنی یا شکستن لیوان یا بشقاب اجتناب نا پذیر است.
از همان آغاز اگر نگران شکستن یا ریختن چیزی هستید، از لیوان ها یا بشقاب های محبوبتان استفاده نکنید.
و چیزهای بسیار با ارزشتان که مهمانتان قادر به خریدن و جایگزین کردنشان نیست دم دست قرار ندهید.
میزبان واقعا خوب هر اتفاقی هم که بیفتد بزرگوار و خوددار است.
اینجاست که با علم به این موضوع که اتفاقات رخ میدهند ونمی توان از آن ها جلوگیری کرد ،کمی شوخی وخنده می تواند به درد بخورد.
همین طور یک بسته دستمال و پاک کننده آماده داشته باشید.
در صورت بروز هر اتفاقی آرامشتان را حفظ کنید و به دنبال راه حلی خلاقانه بگردید.
هر چه بیشتر اوضاع را تحت کنترل بگیرید و با بزرگواری آن هارا رفع و رجوع کنید مهمانانتان بیشتر احساس آرامش خواهند کرد.
مهمانی دیر میرسد:
پانزده دقیقه صبر کنید و بعد پذیرایی را بدون او شروع کنید.
مهمانی چیزی را می شکند یا میریزد:
موضوع را بزرگ نکنید و به سرعت بی نظمی ها را مرتب و تمیز کنید.
مهمان باید عذر خواهی کند و پیشنهاد کند خسارت بپردازد ولی اگر این کار را نکرد گذشت کنید.
مهمان شوخی قومی میکند یا لطیفه ای برخورنده می گوید:
مداخله کنید و موضوع را تغییر دهید،یا او را به بهانه ی کمک کردن به شما به اتاق دیگری بکشانید و به او بگویید لطیفه هایش توهین آمیز است و باعث رنجش دیگران می شود.
حتما از کسی که رنجیده شده به طور خصوصی عذرخواهی کنید.
مهمانی سرزده می رسد:
بزرگوارانه از او استقبال کنید و او را به جمع مهمانانتان هدایت کنید.
غذا کم است:
برای غذایی که کم است از بشقاب های کوچک و برای غذایی که زیاد است از بشقاب های بزرگ استفاده کنید.
سالاد را زیاد کنید و در صورت امکان نان را هم اضافه کنید.
میزبانی مشترک راهی عالی برای برگزار کردن مهمانی های بزرگ است.
رمز موفقیت میزبانی مشترک ارتباط برقرار کردن است.
به محض این که درباره ی برگزار کردن مهمانی تصمیم گرفتید، بنشینید و تاریخ ، فهرست مهمانان ، بودجه و کارهایی را که هر یک از شما باید انجام بدهید مشخص کنید.
از مهارت ها و علایق دو طرف بهره بگیرید و وظایف را تا جایی که امکان دارد مساوی تقسیم کنید.
در پایان مهمانی از یکدیگر به خاطر زحماتی که کشیده اید تشکر کنید.
و به عنوان یک نکته بسیار مهم:
تا میتوانید برای خود و مهمان هایتان خاطرات خوش بسازید.
تا در آینده با یادآوری آن روز لبخند بر روی لبانتان جاری شود و این را برای خودتان یک اصل بسازید که :
در سراسر زندگی خاطرات خوش را بسازید و شاد باشید
گروه تحقیقاتی و آموزشی کرامت زاده
.
دانلودpdf مقاله :آداب معاشرت در مهمانی ها